Blog

8 przydatnych porad, które pomogą w przeprowadzeniu efektywnej lekcji pływania z osobą dorosłą

kobieta-w-basenie-pod-woda

Ostatni wpis poświęcony był nauce pływania dzieci, dlatego dziś kilka wskazówek dotyczących nauki pływania osób po 18 roku życia. Bardzo lubię, gdy na moje lekcje zapisują się dorośli i osoby w wieku podeszłym. Uświadamia mi to, że po pierwsze: są ludzie, dla których spędzanie czasu wolnego nie oznacza jedynie obejrzenia kilku zaległych odcinków ulubionego serialu, a po drugie: zgodnie ze starym powiedzeniem – „na naukę nigdy nie jest za późno”.

Oto 8 przydatnych porad, które pomogą w przeprowadzeniu efektywnej lekcji pływania z osobą dorosłą:

  1. Dowiedz się jak najwięcej o osobie, która przyjdzie do Ciebie na zajęcia. I wcale nie chodzi tutaj o wpisywanie w wyszukiwarkę internetową danych osobowych Twojego przyszłego Podopiecznego (chociaż nie ma ku temu przeciwwskazań 😉 ) Istotniejsze będą natomiast informacje dotyczące wieku, stanu zdrowia, wad postawy, stosunku do aktywności fizycznej, doświadczenia związane z nauką pływania, czy też ewentualny strach przed wodą. Zebranie tych informacji ułatwi kwestionariusz medyczny, czyli zestaw około 10 pytań, który przed pierwszymi zajęciami wysyłamy Klientowi na maila. W oczach Podopiecznego będzie wyglądało to profesjonalnie, a tobie zdecydowanie ułatwi to przygotowanie się do pierwszych zajęć.
  2. Ustalcie wspólny cel. Zawody pływackie, triathlonowe, poprawa kondycji, korekcja wady postawy, zabicie czasu wolnego? Ustalenie celu to podstawa udanych i efektywnych zajęć. Bez celu, nie będziesz w stanie ułożyć odpowiedniego planu dostosowanego do potrzeb Podopiecznego, który chciał przecież porządny trening a nie jakieś tam dokładanki. Poza tym od dawna wiadomo, że ‘kto nie planuje, ten planuje porażkę’ 😉
  3. Dostosuj jak najlepiej warunki zajęć do poziomu umiejętności Klienta. Krótko mówiąc (a raczej pisząc 😉 ), nauka pływania osoby, która boi się wody, na pływalni o długości 50m i głębokości 2m – ODPADA. Nawet jeśli ktoś taki wytrzyma 45min. w wodzie, trzymając się kurczowo pięciu makaronów, to możemy być pewni, że w najlepszym przypadku nie przyjdzie już do nas na zajęcia, a w najgorszym – nie przyjdzie na zajęcia już nigdy do nikogo. Warto sprawdzić przed pierwszym spotkaniem czy aby na pewno basen, na którym planujemy przeprowadzić zajęcia, będzie dostępny.
  4. Najpierw pokaz, później opis techniki. Dlaczego tak? Bo większość z nas jest wzrokowcami. Po pokazaniu ruchu, nawet bez opisu, nasz Podopieczny będzie w stanie odwzorować to co przed chwilą zobaczył. W drugą stronę, czyli sam opis, bez nawet najgorszego pokazu będzie totalnie nie pomocny w opanowaniu konkretnego elementu. Jeśli pokaz ruchu z lądu i dokładny opis ćwiczenia nie przyniosły zamierzonego efektu, jeśli jest możliwość – wejdźmy do wody i pokażmy dany element.
  5. Mów, tłumacz, uświadamiaj. Dorośli, w przeciwieństwie do dzieci lubią wiedzieć co ma na celu wykonywane przez nich ćwiczenie. Z zaciekawieniem słuchają także informacji dodatkowych, np. która grupa mięśniowa w danym ruchu jest najmocniej zaangażowana lub jakie mogą być konsekwencje błędu w trakcie wykonywaniu ćwiczenia ( np. zachłyśnięcie się wodą). Na pierwszych zajęciach nie mów oczywiście o trajektorii ruchu ramienia do kraula w fazie podwodnej, natomiast staraj się aby Twoje wskazówki nie były ‘suchym’ tekstem z książki.
  6. Dawaj feedback – informacja zwrotna po wykonanym ćwiczeniu, to dla naszego Podopiecznego prawdziwy skarb, dzięki któremu będzie świadomy swoich mocnych i słabszych punktów. Polecam aby w pierwszej kolejności mówić o tym, co było dobre, a następnie zwróć uwagę nad czym trzeba popracować więcej. Ważne aby nasze uwagi były zwięzłe i adekwatne do wykonania, które zademonstrował Podopieczny.
  7. Pytaj czy wszystko ok. Od czasu do czasu warto zapytać naszego Klienta, czy dobrze się czuje, czy nie jest mu zimno, czy ma jeszcze siłę lub najprościej: czy wszystko ok? Sporadyczne używanie tych zwrotów sprawi, że nasz podopieczny będzie się czuł najzwyczajniej w świecie zaopiekowany.
  8. Zaproś na kolejne spotkanie. Po zakończonych zajęciach warto zapytać jak wrażenia z dzisiejszej lekcji, co było trudniejsze, a co już nie sprawia problemów. Następnie postaraj umówić się na kolejny trening.

8 powyższych porad, wpłynie nie tylko na jakość prowadzonych przez nas zajęć, ale sprawi również, że będziemy postrzegani jako profesjonaliści, z którymi pływanie to czysta przyjemność 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Partnerzy:


Znajdź nas:


Wszelkie prawa zastrzeżone. 2017

Top